Assalamualaikum..

Sedarkah anda bahawa segala apa yang berlaku pada diri anda, pada alam sekeliling anda, adalah dengan izin dan kudrat yang Allah berikan?  Sesungguhnya, untuk meneglipkan mata pun, anda tidak akan termampu tanpa izin dan rahmat Allah..

Seringkali, kita terlupa dan sering berfikir bahawa apa yang kita lakukan, kejayaan, penghormatan dan pujian yang kita dapati adalah hasil usaha titik peluh kita sendiri.. Masya Allah, u are so wrong my friend… Segala2nya datang dari Allah.. Kali ni, fokus saya lebih kepada ilmu yang mewujudkan rasa riak dan bongkak dalah diri seseorang.. Ambillah cerita ini sebagai iktibar..

Ada seorang yang saya kenali, memang rajin belajar.  Lepas satu, satu ijazah dan diploma yang diambil, dan dia lulus dengan cemerlang setiap ijazah dan diploma yang diambil.  Malangnya, dia suka mendabik dada, mengatakan dia saja yang pandai, semua orang bodoh, dan syarikat pasti tumbang tanpa dia.. Acapkali saya sakit telinga mendengar pujiannya terhadap diri sendiri, tapi apakan daya, saya makan gaji, kata2nya saya sambut dengan senyuman tipis sahaja.. Namun, pernah sekali, kerana tidak tahan mendengar kata2 pujiannya terhadap diri sendiri, saya menyindir “Syukur pada Allah, semuanya datang dari DIA”.. Si dia cuma tersengih dan terus menceritakan kejayaannya..

Saudara/saudari,
Si dia ini, berpangkat besar dalam syarikat dan berpengaruh.  Gajinya puluhan ribu ringgit, tapi solatnya rongak, hutangnya banyak.. Anak2 dan keluarga sering sakit.. Ya, mungkin ini perkara biasa, semua orang ada hutang, semua orang sakit, tapi pernahkah anda terfikir ia mungkin balasan Allah atas sifat bongkak seseorang itu?  Allah berikan ilmu yang bermanfat, pangkat yang besar, wang ringgit dan kemewahan, namun si dia lalai untuk sujud kepadaNya, lupa untuk bersyukur, leka untuk beribadat.. Nauzubilah, moga kita tidak termasuk dalam golongan orang2 yang lalai dan leka..

Bersama2lah kita mengucapkan kesyukuran kepada Allah atas segala apa yang kita miliki, kita semua datang dari Allah, dan kepadaNya kita akan kembali. Usahlah rasa bongkak dan riya’ dengan apa yang kita ada.. Ilmu yang kita ada tidak lebih dari air yang mengalir di hujung jarum yang dicelupkan ke dalam lautan.. Allah yang memberi kelebihan ilmu pengetahuan itu, dan DIA boleh mengambilnya pada bila2 masa sahaja.. Semoga si dia diberikan petunjuk, taufik dan hidayahNya sebelum terlewat.. Amin.
p/s: Sekadar peringatan untuk diri saya yang sering terlupa juga, semoga pekerjaan yang saya lakukan ini juga diterima Allah sebagai satu ibadat.. Dan saya amat berharap dan berdoa agar dapat bekerja sendiri dalam tempoh masa 5 tahun lagi, itupun dengan keizinan Allah juga.. Amin.. ^__*